Nörden i Köket

Järntunga då

Publicerad 2011-04-10 13:57:45 i Dod,

Jahaja... På tiden XD Akta er för spoilers om ni skall spela det.

Iallafall. Äger man Järntunga så kan jag informera att rp snart tagit sig igenom Korptorn. I annat fall får ni bara läsa ändå, och veta att det utgör ungefär en tredjedel av äventyret.

Så, det har tagit tre möten för rp att klara nästan en tredjedel av äventyret. Mötena har varit ungefär sju timmar långa.

Äventyret är bra skrivet, även om vissa saker ä förvirrande. Till exempel finns det en borg, Hammergrif, i norr. I Västmaksdelen i Trudvangboken på sidan så står det att det är ett stort torn med cirka 50 riddare. Men jag kan inte göra annat än att undra det när det i texten i Järntunga beskrivs med stall, ett flertal källara och uppenbarligen så många rum att man behöver sex (6!) dagar för att rensa den. Va?

Jag gillar att monstrena är bättre. Maran och garmarna är dödliga, och det är bara bra, de skall ju få känslan av att Amurerna tar in på dem.

Första delen är väldigt styrd. Deras överordnade sätter dagordningen, och den enda som egentligen är intresserad av att lyssna på dem är Evefleda. Och hennes karaktär, det är en sak till som jag stör mig oändligt på.

Hon är en riddare från Viranne, som har tre rauder. Vilka hon är villig att offra för rp om det behövs. Jag kan inte annat än bli förbannad när den enda aktiva kvinnan de stöter på i första delen är villig att offra livet för dem utan the wink of an eye. En sak till är den att hon valt att inte klättra högre på riddarstegen. Alltså, tänk er att detta är en man istället. En man som offrar sitt liv gladeligen för rp, trot att han knappt känner dem, och dessut valt att inte klättra på karriärstegen. Den mannen hade man inte funnit klok.

Iallafall. För att ge rp lite frihet att handla som de vill i äventyret har jag gjort så, att om de gjort speciellt bra ifrån sig på muren, (de vaktar ju den, så jag lade till en Amurattack), så har de fårr två dagars permis. Annars får de egentligen ingen större chans att påverka, utom när de är uppe och bashar Amurer med Eveflede. Inte i borgen.

När de sedan tar sig till Kalld så får de en dags ledigt, men det är mest för att upptäcka stan. Sedan i Teuton/Teutonden så är det ju en annan sak, då pågår Teutonhjaltet, men min poäng är att inget de gör till denna pungt tar dem framåt i äventyret. Vad som skall ta dem framåt händer ändå, antingen i bakgrunden eller så beordras dem att gå än hit, än dit. Och det värsta är att det fortsätter ett litet tag till.

Med hopp om en bättre utvärdering nästa gång, på återseende :)

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Radioaktiv

Lättdistraherad tjej med alltför mycket fantasi. Brinner för rollspel, fulkultur, finkutur och mer.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela