Nörden i Köket

Järntunga, del två

Publicerad 2011-08-04 00:25:49 i Dod,

Det är något speciellt med Riotminds äventyr ändå. Någonting med stämningen jag aldrig riktigt hittat någon annan stans. Både på gott och ont... Här följer några saker jag speciellt noterat under de senaste spelmötena gällande Järntunga, den tunga, episka riddarsagan som jag SLar.

-SPOILERS-

I denna delen är det detektivarbete som gäller. Man skall hitta något, en magisk järnplatta som ingen riktigt vet vad den gör, och man skall dessutom ta reda på om den rättmätige kungen har mördats. Man är ute på uppdrag av den påstådde mördaren släkting, kusin tror jag, och allt utspelar sig i en tidig medeltidsstad.

Äventyret i sig är ganska rörigt skrivet. Många personer som man definitivt kunde tycka skulle finnas med bland slp med ordentliga stats, får man helt fixa ihop själv. Lite segt faktiskt. En annan sak är att relevant information är inslängd som en liten mening någonstans mellan en personbeskrivning och en övrig text. Så oerhört frustrerande så jag vet inte vad.

Ett plus är att det finns jättemånga platsbeskrivningar och stämningstexter, som verkligen rycker in spelarna i världen. Men när man sedan sitter och letar i texten en stund för att svara på någon enkel jäkla fråga så försvinner ju det rätt fort ändå. Det är bara ledsamt. Och då har jag ändå läst igenom alltihop ett flertal gånger, men problemet med just detektiväventyr är ju just det att detaljer är av stor vikt, och de är alldelles för många att komm ihåg i detta fallet.

Andra delen av äventyret är inte riktigt klart än, men vi skall spela i helgen så vi får väl se hur det går då. Jag vågar tro att de tagi sig genom ungefär hälften av detta deläventyr, och det har tagit dem cirka 12 timmar i speltid. Titta tillbaka i helgen, då lär det ligga uppe ett nytt inlägg :)



(Detta troll är för övrigt min favoritkaraktär i äventyret... men för mig ser hon då inte ut såhär :S)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Radioaktiv

Lättdistraherad tjej med alltför mycket fantasi. Brinner för rollspel, fulkultur, finkutur och mer.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela