Nörden i Köket

Teknochock då

Publicerad 2011-05-12 00:25:14 i Nördigt,

Jao, tänkte försöka göra spelet lite rättvisa, och därför göra en ganska utförlig recension av det. Här är mitt första intryck.

Om någon väckte mig mitt i natten och bad mig med några få ord beskriva spelet, skulle nog en nedkokad version av mitt svammel vara att det var ambitiöst, lätt att lära sig, fräckt, men väldigt komprimerat. Det är väl i och för sig ett ganska schysst första intryck, enligt mig. Att det dessutom riktar sig till både killar och tjejer är awesome. Exempelkaraktärerna är 50/50, och tjejerna är inga våp, horor eller madonnor. De är bara tuffa. En sak bara...

Bilderna.
Jag hittar inga ord för vissa av dem. Varför, å varför, är de som de är? Man får anta att kvinnor i denna världen lägger lika mycket tid på att raka könshår som på att lära sig skuta. För brallorna, sitter så lågt så att det är bara löjligt. Annars finns det finfina med något baywatch-stuk på. Suck. För att inte nämna allmänna tutterier med. Med det sagt så finns det många snygga, icke-objektifierande med. Så, nu får det räcka med det.

En annan sak som stör mig är regelsystemet, förvisso är det lätt att fatta, men jag diggar det inte. Man har satt motsatta färdigheter, typ "natur" och "gata" mot varandra, och är man bra på det ena är man sämre på det andra. Nej, jag gillar det bara inte.

Vad som är det bästa med spelet är dock världen i sig. För även om det knappast finns någon färdig värld att spela i, så älskar jag friheterna SL har att skapa det. Nu är jag dock partisk, jag älskar att hitta på inprova under spelets gång, så för mig är det underbart, men om man inte är som jag kan man se det som mer än lite bristfälligt.

För att summera mitt första intryck så får jag nog säga att det är ett spel med stor potential, men det känns väldigt ofärdigt. Här i mitt kök ligger det dock redan en färdig stad att spela i, och några husregler har applicerats. För så inspirerad blev jag.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Olav/boningen

Publicerad 2011-05-12 17:17:37

En bedömning som fantomen - hård men rättvis.



Vad gjorde du för husregler?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-05-13 00:28:17

Det gäller färdigheterna och deras värden. Till exempel så kan man ju vara lantis inflyttad till stan som försöker staka sig fram, och jag tror inte att man "glömmer" sin NATUR, för att ersätta den med GATA. Däremor är det logiskt, (personlig åsikt), att börja med högre i endast ett av värdena.



En annan grej jag jobbar på är stridsreglerna. Jag kommer slänga upp alltihop, (staden med), förhoppningsvis snart.



Förresten, tack för att jag för andra gången i mitt liv blivit riktigt positivt överraskad gällande könsfördelningen. Sällan känner man sig som tjej så välkommen att spela. :)

Postat av: Olav/boningen

Publicerad 2011-05-13 16:56:13

Kul! Ser fram emot att läsa regelmoddarna.

Ledsen för bilderna. Jag ska vara noggrannare i framtiden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Radioaktiv

Lättdistraherad tjej med alltför mycket fantasi. Brinner för rollspel, fulkultur, finkutur och mer.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela